KONTAKT

ProRace Chiptuning

 

Kielnarowa 26C, 36-020 Tyczyn
woj.podkarpackie
Rzeszów

 

+48 886-653-190

 

specperfo@gmail.com

27 października 2023

Co zrobić gdy zatkał się zawór ERG?

Producenci samochodów są zmuszani do stosowania coraz to nowych rozwiązań, które mają na celu zmniejszenie liczby i ilości potencjalnie szkodliwych substancji znajdujących się w spalinach opuszczających układy wydechowe pojazdów. Wiele systemów zaprojektowanych w tym celu ma jednak dość skomplikowaną budowę, która przyczynia się do powstawania unieruchamiających samochody awarii. Są one na tyle uciążliwe, że kierowcy nierzadko decydują się na wyjścia radykalne np. usuwanie EGR. W Rzeszowie zadanie to można zlecić firmie ProRace Chiptuning. Przekonajmy się, czym jest EGR i zobaczmy, dlaczego lepiej się go pozbyć.

 

Czym jest EGR i jak działa?

 

Układ EGR to rozwiązanie, które pozwala na zmniejszenie emisji przez silnik niezwykle szkodliwych dla środowiska tlenków azotu. Tworzą się one w następstwie łączenia się azotu znajdującego się w powietrzu atmosferycznym zasysanym do silnika z obecnym w spalanym paliwie tlenem. System EGR pozwala na ponowne skierowanie części spalin do jednostki napędowej, dzięki czemu tlenki azotu mogą ulec rozkładowi termicznemu. Zależnie od konstrukcji ilość recyrkulowanych spalin jest różna. W jednostkach benzynowych będzie to około 30% spalin, a w silnikach wysokoprężnych aż do 50%. Zanim będzie to możliwe, gazy są jednak kierowane do specjalnej chłodnicy, gdzie zmniejsza się ich temperaturę. Za przepływ spalin i dobór optymalnej dawki odpowiada zawór EGR.

 

Jakie problemy powoduje układ EGR?

 

Najpoważniejsze problemy z układem EGR polegają na tym, że wraz z tlenkami azotu przez system przepływają również inne substancje, które z czasem osadzają się na elementach układu – zwłaszcza na zaworze. Skutkuje to zaburzeniami w pracy jednostki napędowej, które objawiają się zwiększeniem spalania, a także dławieniem się silnika oraz problemami z utrzymaniem stałych obrotów. Korzystanie z układu EGR oznacza także spadek osiągów auta. Rozwiązaniem może więc być albo okresowe czyszczenie instalacji, albo trwałe odłączenie tego systemu. Jest to jednak skomplikowane i wymaga skorzystania z pomocy profesjonalnej firmy tuningowej.